Hjertelig velkommen til min blogg!! En blogg som tar utgangspunkt i en hendelse som skjedde høsten 08, og som radikalt forandret min og familiens livs situasjon. Den vil også inneholde erfaringer og tips om hvordan det er å være ryggmargsskadet og leve sammen med en som er ryggmargskadet. I tillegg vil bloggen inneholde hverdagslige ting som skjer i livet mitt, som fotballlidenskapen min osv...

fredag 1. januar 2010

Min første blogg

Så har jeg tatt steget og opprettet min første blogg. Har funnet ut at dette er et glimrende medium for å holde alle mine venner, kollegaer og familie, oppdatert i forbindelse med ting og tang som skjer med meg etter ulykken som rammet meg den 09.09.08. Mange er nysgjerrige og mange har vist en enorm interesse rundt skaden, rehabiliteringen og kampen generelt for å komme tilbake til hverdagen.

Planen er ihvertfall at dette skal være en blogg først og fremst rundt skaden og rehabiliteringen, men også om hverdagslivet til meg og familien, og kanskje noen erfaringer jeg har plukket opp, som andre ryggmargsskadde kan dra nytte av.

Åpenhet rundt skaden og ulykken, har jeg og familien min opplevd som noe positivt og som har bidratt til at hverdagen er blitt enda enklere. Når ulykkem inntraff, var saken en offentlig sak fra første sekund. Ikke hver dag at en politimann kræsjer på en uniformert motorsykkel under utrykning. Mange rykter begynte å svirre i luften, men heldigvis viste min kjære Marilinn og min sjef Dag Ebbestad råd for å begrense de uriktige ryktene som begynte å sirkulere. Allesammen ble enige om en åpen profil på informasjon, slik at man unngikk uriktige rykter. Selv var jeg i koma, og kunne ikke på noen måte være med på beslutningen om åpenhet.

At vi har fortsatt med å ha en åpen dialog med media, har vært et bevisst valg. Ved å være "venn" og åpen med media, har vi hatt kontroll på alt som har kommet ut. Samtidig har vi hatt hundre prosent innflytelse på alt som er skrevet og sagt. Itillegg har vi klart å unngå "synd på meg/oss" oppslag. Jeg oppfatter meg nemlig som utrolig heldig, og det å sitte i rullestol er på ingen måte noe nederlag. Derfor har det vært utrolig viktig for meg å vise at man kan ha et utmerket godt liv i rullestol. Det viktigste argumentet har allikevel vært at publikum, venner og bekjente skulle se at jeg og mine familie på ingen måte hadde gått i "kjelleren" etter ulykken. Men at vi fortsatt har et glimrende liv sammen, og kanskje enda mer livsgnist enn tidligere. I tillegg var det et sterkt ønske om å få redusert "terskelen" for å ta kontakt med oss, så mye som mulig. Naturlig nok var det mange som vegret seg med å ta kontakt med oss like etter ulykken. Derfor er det godt å se at valget om åpenhet, ser ut til å ha gjort hverdagen enda enklere for meg og min familie, og at avstanden til venner, familie og kollegaer er nesten ikke eksisterende.

Jeg kommer til å legge inn nye innlegg etterhvert. Kan nevne at jeg kommer til å skrive mer detaljert om ulykken, rehabiliteringen, treningen, frustrasjoner rundt rettigheter man ikke har krav på, hvordan det er å være tilbake på jobb, osv

9 kommentarer:

  1. Gratulerer med blogg! :-)
    Jeg kommer til å følge med!

    Godt nyttår!

    SvarSlett
  2. Kjære Ole! Gratulerer med blogg, velkommen til Blogglandia ;). Skal legge deg til i bloggrollen min. Godt nytt år! Klem fra Gunn Beate

    SvarSlett
  3. Grattis!!! Så fint du startet blogg du også:) Du har mye å komme med, og jeg skal følge spent med.

    Vi har litt forskjellig utgangstpunkt, eller rettere sagt holdning til dette, da jeg IKKE synes man har/får noe optimalt liv i rullestol tross alle ordninger og løsninger. Jeg synes ikke det er noe greit å sitte rullestol og hater det som pesten.
    Jeg gjør alikevel det beste ut av situasjonen og har det ofte bra og godt, selv om jeg absolutt ikke har akseptert situasjonen. Det er også egentlig med vilje, da jeg har mål jeg synes blir vanskelig å nå dersom jeg aksepterer situasjonen. Men det vi har til felles er at vi er positive og fighter!

    Og så synes jeg det bare er fint at man med flere syn på ting, sammen kan gi et bredt bilde av det å være ryggmargskadd:) Situasjonen kan jo på noen måter være den samme, men på andre måter veldig forskjellig. Akkurat som vi mennesker er.

    Stå på, jeg synes du er beintøff!

    SvarSlett
  4. Grattis med blogg! Herved bokmerket. :o)

    SvarSlett
  5. Endelig. Nå kan du faktisk ha en egen byggeoppdatering etter hvert, med de krav og bestemmelser som må være med ift. til livssituasjonen din/vår... Så kan jeg ta meg av resten.. Interiør og sånn vettu hihi;-))

    Hilsen kona di

    SvarSlett
  6. Hei Ole, gratulerer med blogg. Jeg kommer til å følge deg her også. Ha en fortsatt fin dag/kveld, og et riktig godt nytt år til deg og resten av din familie.

    SvarSlett
  7. Hei Mr. Såpåvilje!

    Urolig bra dette da. Kommer til og følge deg tett nå ;) gleder meg masse. Stå på videre kompis.

    Husk, at det store er ikke alltid godt, men det gode er alltid stort.
    Vi sitter der begge to, men gir vi oss for det a? OVERHODET IKKE :D :D

    # Thomas

    SvarSlett
  8. Hei Ole! Jeg er imponert over deg!! Håper vi snart ses på jobben igjen. Er spent på hvordan bloggen din blir videre! Ønsker deg og din familie det aller beste for 2010 - og fremtiden!!! Jeanette :-)

    SvarSlett
  9. Hei Ole!
    Takk for at du informerte meg om bloggen din. Underlig at den kom i dag, for jeg har tenkt mye på deg spesielt i dag. Jeg jobber med 2010 planer og tenkte da spesielt gjennom mitt første arbeidsår på CatoSenteret. Av alle brukere står du som litt spesiell for meg, for jeg fulgte deg fra jeg traff deg på Sunnaas. Som du vet står "Mestring" sentralt for CS og er det en person jeg vet og tenker i de baner, så er det deg!!! Du mestrer, Ole!!! Og jeg er så stolt av deg!!! Jeg tenker ofte på deg, når jeg skal forklare hva brukere på CS har vært gjennom, hvordan de har det og hvordan "mestrer" de sitt liv videre. Det er ikke alle som har ditt humør, selvinnsik og trygghet, men du er en god person som byr på deg selv, som med stor tillit kan fortelle om sorg, frustrasjon, gleder og selvironi på en naturlig måte. Stå på Ole, jeg er glad jeg har møtt deg!!! Sissel

    SvarSlett