Hjertelig velkommen til min blogg!! En blogg som tar utgangspunkt i en hendelse som skjedde høsten 08, og som radikalt forandret min og familiens livs situasjon. Den vil også inneholde erfaringer og tips om hvordan det er å være ryggmargsskadet og leve sammen med en som er ryggmargskadet. I tillegg vil bloggen inneholde hverdagslige ting som skjer i livet mitt, som fotballlidenskapen min osv...

tirsdag 2. februar 2010

Enda litt fremgang

Igår var jeg og trente i Solbergelva, og opplevde nok en gang markant fremgang, slik at jeg mestret enda en utfofdring. Det vil si jeg hadde to gode opplevelser. Den første opplevde jeg sammen med fysioterapeut Rune.

Hver eneste økt, så kjører vi en øvelse hvor Rune gjør bevegelser med beina, som jeg prøver å gjøre og medvirke på. Poenget er å trene opp/trigge nerve systemet for å finne kontakt, og bli sterkere og mer utholdende. Igår opplevde jeg at jeg hadde så mye kontakt med beina mine, som jeg ikke har opplevd siden jeg skadet meg. Og det beste var at Rune også var positivt ovverasket, og syntes at han aldri hadde kjent så mye kraft i beina mine tidligere.

Etter trening med Rune, har jeg nå begynt å trene en ekstra time med min personlige trener, Solbjørg. Vi fikk den første bekreftelsen igår på at denne treningen har begynt å virke. Det vil si at doblingen av treningsmengde mellom periodene på Next Move og Catosenteret, virkelig har begynt å bære "frukter" og vise seg å være nødvendige for fremgang.

En av øvelsene jeg gjør (som jeg har fått fra Next Move), er at jeg ligger på rygg på en Bosu ball(halvball/balanseball), med en ball over hodet , og tar "innkast". Altså en kombinert sit upd øvelse og innkast øvelse. Øvelsen kjøres eksplosivt, ved at jeg prøver å komme opp i sittende posisjon. Dette har jeg ikke klart ved egen kraft. Det vil si at jeg kom opp i en posisjon, men må ha litt hjelp for å få fullført opp i sittende.

MEN, igår, spratt "Trillhusen" opp i sittende helt av seg selv. Enda en glimrende opplevelse, som gjør meg enda mer motivert og inspirert! Og nok et bevis på at treningen hjelper, og at det er nødvendig! Antagelig også et skritt på veien for å komme meg opp i direkte sittende fra liggende posisjon, uten å måtte jukse ved å legge seg på siden!

1 kommentar:

  1. Wow! Dette er jo kjempepositivt!! Gleder meg å høre :) Virkelig! :)

    SvarSlett