Hjertelig velkommen til min blogg!! En blogg som tar utgangspunkt i en hendelse som skjedde høsten 08, og som radikalt forandret min og familiens livs situasjon. Den vil også inneholde erfaringer og tips om hvordan det er å være ryggmargsskadet og leve sammen med en som er ryggmargskadet. I tillegg vil bloggen inneholde hverdagslige ting som skjer i livet mitt, som fotballlidenskapen min osv...

lørdag 27. februar 2010

Vinterferie/langweekend på Geilo

Fra torsdag og gjennom helgen, pakket vi "Sprintern" og dro til Geilo. Min første langtur med "Sprintern". Litt spent før avreise, men ikke noe problem. Brukte omtrent samme tid som jeg gjorde før jeg skadet meg, så det må vel sies å være bra.

På fredag bestemte vi oss for å dra i slalom bakken, slik at Tobias og Emma Sofie fikk prøve slalom skia sine. Vi dro derfor til Geilo Fjellandsby, da min mor og far mente at dette anlegget var det greieste for meg å komme frem med rullestolen.

Min mors og fars kartlegging stemte greit. Skjønt Helt tilrettelagt var det ikke. Parkeringsmulighetene var forøvrig veldig bra, bortsett fra at det ikke var avmerket egen handicap parkering. Men vi fant en plass veldig nær selve heisanlegget og varmestuen.

Neste trinn var å komme meg inn i skiutleien. Min alltid hjelpsomme "svoger" Jarl Rune, dro meg over snøen, noen høye dørterskler, og inn til Kikut skishop. Her møtte vi de service innstilte og alltid positive brødreparet Daniel og Geir Andre. De fikset raskt både ski og briller til barna, og dermed var vi klare. Og tusen takk for hyggelige priser! ;-)

Selve kafeen på Geilo Fjellandsby, var egentlig grei å manøvrer seg rundt i rullestol. Lite hindringer, og godt gulv å trille på. God plass ved bordene var det også, slik at jeg fikk god plass til beina under bordet. Men at det ikke var handicap toalett på kafeen, gjør at helhetsinntrykket trekker noe ned.

På utsiden er det en stor terasse, som jeg ble dratt ut på, slik at jeg kune følge med på barna som sto på ski. En stor og flott terasse som dekker det meste av barne bakker.



Emma Sofie og Goffa



Tilje Linnea koser seg på terassen



Tobias i fint driv

Allikevel var det på terassen den store nedturen egentlig kom. Jeg la raskt merke til alle barna som var sammen med sine foreldre på ski. Og jeg må si at jeg virkelig følte mentalt på dette. Som en tidligere ivrig alpinist, er det ingenting jeg ønsker mer, enn å være med og lære opp barna mine å stå på ski. Heldigvis var min søster, onkel Jarl Rune, min mor og far med. Dermed så fikk barna oppfølging. Men det er ikke det samme å sitte på avstand å følge med sine barn. Må si at jeg kjente tårene presse litt på, når jeg senere på kvelden pratet med Marilinn om hvor flinke barna våre hadde vært.


Heldigvis skal jeg på Sit ski kurs i uke 11, og jeg håper å ha skaffet meg utstyr til neste år, slik at jeg får være med. Og igjen, takk til staten som diskriminerer, og ikke gir oss som små barns foreldre muligheten til å delta på barnas aktivitets arena.

Men, alt ialt, så fikk barna en flott tur på ski, og det er tross alt det viktigste.

Når det gjelder Geilo Fjellandsby, vil jeg påstå at de har et glimrende potensiale for å bli et godt anlegg for funksjonshemmede, og rullestolbrukere. Ved å opprette handicap parkering, en brøytet vei til kafeen, noen terskel eliminatorer og handicap toalett, vil Geilo Fjellandsby være et glimrende utgangspunkt for Sit ski og rullestol brukere. Og hvem vet, kanskje paralympics laget kunne begynne å bruke Geilo Fjellandsby som et utgangspunkt for treningssamlinger?

Mor og far bor i enden av ca en km med stigning. Vi var derfor litt spente på om jeg ville komme opp med bilen. Dagen i forveien, var ikke noe problem. Derimot når vi kom fra bakken, ble det et problem. Klarte selvfølgelig å sette meg fast når det gjensto to meter av bakketoppen.

Heldigvis har vi en fantastisk nabo til mor og far, som har det meste av utstyr. Jekketralle ble derfor løsningen. Min far med kols, og nabo Per som er hjerteoperert, la til alle sine krefter, og fikk dratt opp 3,5 tonn med "sprinter" de siste metrene. Fantastisk innsats som egentlig fortjener diplom!

5 kommentarer:

  1. Herlige bilder av knøttisene dine Ole! Bra du koser deg på fjellet :) Etter sit-ski kurset er jeg overbevisst om at du befinner deg i bakken istede for på terassen! Forsinket gratulasjon med bryllupsdag også, dere er sterke personer begge to!
    Fortsatt god helg!

    SvarSlett
  2. Jeg forstår den sorgen! Men da jeg leste dette, tenkte jeg: ungene dine er superheldige. Pappaen deres ER der. Du er den de kan løpe til etterpå og fortelle tingene til. Den de kan vinke til, som de vet følger med og ikke sitter med nesa i VG. Du er en flott pappa, Ole - selv om du gjerne skulle vært alpintlærer i bakken, så tror jeg ikke at ungene dine kommer til å tenke over at det ikke var akkurat pappa som lærte dem svingteknikker. Jeg tror nok at du vet at bidrar med andre ting ungene dine får med seg som verdifull ballast, i dag var det ikke slalåmsvinger, men de har en pappa som viser dem hva stå-på-vilje, selvrespekt, mot og livsglede er. Det er mange mammaer og pappaer som glemmer den biten der... God ferie på Geilo!

    SvarSlett
  3. Åå som jeg kjenner igjen de følelsene Ole..
    Fremtiden skal heldigvis kun bli bedre!

    Kjempefine bilder og nydelige unger:)

    SvarSlett
  4. Hei!

    Så fin blogg du har, mange gode og interessante innlegg.

    Setter utrolig pris på å lese om diverse steder, som Geilo, og få vite om de er tilrettelagt eller ikke. Som muskelsyk bruker jeg rullestol innimellom, men føler ofte at det er enklere å heller slite seg ut med å gå nettopp fordi det ikke er tilrettelagt. Geilo er definitivt et sted jeg vil vurdere å besøke! Har nemlig nettopp fått meg sitski :)

    Jeg er 22 år, så nå er det hamstring av fritidsutstyr før jeg blir 26 og ikke har et fritidsliv lenger. Det er helt horribelt hvordan de fratar så mange mennesker muligheten til å leve et liv hvor de selv velger hva de vil gjøre, ikke hvor lommeboka velger hva man kan gjøre. Jeg vet at det er lagt fram et forslag på Stortinget om en 37-årsgrense i stedet for 26 år, dette er jo en begynnelse.

    Så ut som ungene dine koste seg, og jeg får samme følelse som Gunn Beate; Du er en pappa som bryr seg!

    -Lin Christine

    SvarSlett
  5. Hei Ole,

    Jeg har lurt saann paa hvordan du har hatt det paa Geilo og det var veldig intersant aa lese bloggen din. Du burde jo bli konsulent for firmaer som skal (og det burde bli paalagt) aa tilrettelegge for funksjonshemmede. Alt er helt motsatt i USA, dersom en bedrift ikke har tilrettelagt for handikappetede blir de saksokt saa det jomer etter. Dersom en bedrift som Geilo Fjellandsby vil forandre paa ting for aa gjore det greiere for rullestolbrukere og andre er det vel til og med offentilge tilskudd aa hente???

    Jeg stiller meg bak det Gunn Beate skrev. Det er jo saa mange foreldre som ikke har interesse for barna og det at du hvertfall er der for dem betyr alt. Det vet de og naar du kommer deg paa kurs saa er du nok neste tur til Geilo aa finne i bakken med dem.

    Helt enig med deg ang. kollektiv feltet, ta med det forslaget til stortinget oxo du.

    Tanta til kollegaen min her i Miami er veldig aktiv innen idrett, kanskje du kjenner Ragnhild Myklebust.

    Okidoki, jobben kaller.

    Vi snakkest Ole.

    kos fra Nina

    SvarSlett