Hjertelig velkommen til min blogg!! En blogg som tar utgangspunkt i en hendelse som skjedde høsten 08, og som radikalt forandret min og familiens livs situasjon. Den vil også inneholde erfaringer og tips om hvordan det er å være ryggmargsskadet og leve sammen med en som er ryggmargskadet. I tillegg vil bloggen inneholde hverdagslige ting som skjer i livet mitt, som fotballlidenskapen min osv...

tirsdag 2. februar 2010

Refusjonsordning og drftstilskudd for fysioterapeuter

For noen dager siden, fikk jeg en hyggelig melding fra en fysioterapeut som følger bloggen min. Hans navn er Nicolai. Nicolai gav meg mange gode innspill iforhold til å forstå dette med driftstilskudd og refusjonsordning. Og jo mer jeg setter meg inn i dette, så blir jeg mer og mer sikker på at dette er ordninger som er foreldet, og som bidrar til at pasienter blir lengre sykemeldt, og mindre frisk.

Nicolai gav meg følgende innspill, som jeg har fått lov å "klippe og lime" inn i bloggen.

Helse, sykefravær, ordninger og systemer er jo i fokus i media om dagen. Denne gamle og utgåtte fysioterapiordningen som finnes er et godt eksempel på hvorfor ventelister til utredning/behanding øker. Helsepersonell med slike tilskuddsordninger har også monopol på det private markedet i helsenorge (kommune/primærhelsetjenesten), ved at de automatisk har refusjonsrettigheter. Det betyr at henvisningssytemet kun går til private helsepersonell med slike avtaler. Altså fra lege/spesialist til fysioterapeut med avtale for eksempel.

HOD og Helsedirektoratet advarer mot manglende helsepersonell NÅ og i fremtiden. Samtidig vet vi at det finnes mange ressurser i det private markedet. Mange som har studert helsefag, jobber med annet. Før mann brøler etter å utdanne flere og flere, bør ressurser som allerede finnes settes inn i første rekke. Dessverre fører ordninger som den for private fysioterapeuter med avtale, en stopper for at private skal kunne få innpass i markedet med rettigheter om refusjon.

La refusjon følge pasienten

Rett til refusjon er noe pasienten har, men den retten gjelder i dag kun hos fysioterapeuter som har avtale med kommunen. Dette skaper et monopol og gjør at brukerene ikke har rett til fritt å velge sin fysioterapeut, men må benytte seg av fysioterapeuter utvalgt av kommunen. Det har vært svært mange uryddige prosesser rundt tildelingen av slike avtaler - forhold som lett kan karakteriseres som korrupsjon og konkurransetilsynet skriver at de mener systemet medfører en risiko for at kvaliteten på tjenesten ikke blir så god som den kan være. Ut i fra hva vi hører fra brukere av fysioterapitjenester over hele landet så er det ikke en risiko, men et faktum.

For å redusere ventetid og bedre kvaliteten på tjenestene som staten kjøper, må det etter vår mening bli slik at refusjonen følger pasienten. Da får vi sunn konkurranse i markedet og pasientene får friheten til å velge sin behandler.

Vi håper dere vil anbefale deres medlemmer og bekjente om å støtte denne Facebook gruppen: http://www.facebook.com/group.php?gid=25067926165

Med vennlig hilsen,
Fysioterapeut Nicolai van der Lagen og Manuellterapeut Ole Reidar Johansen ved
www.artklinikken.no

Kan det sies bedre. Vil oppfordre alle til å bli med i denne Facebook gruppen.

For å eksemplifisere dette, er det greit å redegjøre noe med meg selv som eksempel. Har selv funnet opp "kruttet" for å bli enda raskere bedre, og i beste fall komme meg på bena, ved å trene på den private klinikken Next Move. Dessverre har ikke dette fysikalske instituttet fått driftstilskudd og refusjonsordning ennå, og derfor må jeg betale behandlingen av egen lomme. Jeg ønsker tross alt å komme raskest mulig tilbake til jobb og samfunn. Noe satt på spissen, men jeg opplever det nesten slik at man kan få så mange hjelpemidler som mulig, for å være ufør og hjemmegående. Men ønsker man å komme raskest mulig tilbake til jobb, så sier staten nei. Dette er ikke kritikk til NAV. NAV viser forståelse, men mangler dessverre muligheten til å yte bistand gjennom lovverket.

Her er noen artikler å lese om emnet:

http://www.art-norge.no/mossavis-20090202_000_00_00_002.pdf

http://www.konkurransetilsynet.no/no/Aktuelt/Nyheter/Gransker-konkurranseforholdene-for-private-helsetjenester-med-offentlig-stotte/

http://www.konkurransetilsynet.no/no/Aktuelt/Nyheter/Tilskotsordning-for-fysioterapeutar-bor-endrast/

http://www.nrk.no/nyheter/1.6632161

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar