Hjertelig velkommen til min blogg!! En blogg som tar utgangspunkt i en hendelse som skjedde høsten 08, og som radikalt forandret min og familiens livs situasjon. Den vil også inneholde erfaringer og tips om hvordan det er å være ryggmargsskadet og leve sammen med en som er ryggmargskadet. I tillegg vil bloggen inneholde hverdagslige ting som skjer i livet mitt, som fotballlidenskapen min osv...

fredag 12. februar 2010

MR og parkeringsforhold på Ullevål

På mandag var jeg på Ullevål sykehus på MR. Grunnen er at det har oppstått en "blokkering" i spinal kanalen, omtrent ved brudd stedet. Problemet er at jeg har "sunket" litt sammen rundt bruddstedet, slik at det har oppstått en "blokkering"/hindring for spinalkanalen rett over bruddstedet.

I spinalkanalen renner det væske, og det har derfor oppstått en "vannblære" rundt bruddstedet. Faren er at denne vannblæren skal vokse og utvide seg, og derved klemme på sentralnerven. Dette kan være skummelt, med tanke på at jeg kan miste enda mer funksjoner som ligger over bruddstedet. For eksempel armfunskjonen. Dette er imidlertid noe som ikke er helt unormalt for ryggmargsakdde.

Nå har jeg vært inne på flere kontroller, og heldigvis viser prognosen vesentlig bedring. Derfor hadde jeg min siste MR undersøkelse for denne gang på mandag. Så får vi håpe at MR bildene som jeg får sett på onsdag, fortsatt viser stabilitet og gode prognoser. Hvis ikke, er det fare for en nokså omfattende operasjon, som jeg på ingen mpte er klar for nå. En operasjon, vil sannsynligvis sette meg veldig tilbake, og det har jeg ikke tid til nå. Jeg skal som sagt på beina igjen!!!

Det som derimot var en gedigen nedtur, var parkeingsforholdene ved Ullevål. Vi har mange fordeler som handicappete bilførere, som f.eks. gratis parkering. Men som de fleste nå kjenner til, så har jeg fått en Mercedes Sprinter. En høy og nokså lang handicap bil. Da blir det straks problemer når høyden på parkeingshuset som forvaltes av Q-park, er 2,10. Med andre ord, jeg kom ikke inn. Jeg har ikke den mest normale handicap bilen, men allikevel utrolig at de har lov til å bygge et parkeringshus med slike begrensninger, som ekskluderer enkelte fra parkeringsfasilitetene.

Da var det bare en ting å gjøre, nemlig å kjøre rundt og lete etter andre parkeringslasser. Nytt problem. De fleste parkeringsplassene rundt sykehuset, er reserverte plasser som er utleid. Derimot var det noen plassr som ikke var reservert. Problemet er at det ikke er spesielt enkelt å luke parkere med bilen, i tillegg til å bli parkert inne er overhengende stor. Spesielt ettersom jeg har rullestolheisen bak. Garantert noen som parkerer tett opp i "baken". Hjelper lite med klistremerke som orienterer hvilken bil de har parkert bak.

Heldigvis smilte lykken til meg, da det var en ledig plass like ved stedet hvor jeg skulle møte til MR. Og det beste var at den ledige plassen var i enden av en rekke med parkeringsplasser. Med andre ord kunne jeg selv sørge for at jeg ikke ble parkert inne. Men at denne plassen er ledig på onsdag, er vel ikke nødvendigvis sannsynlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar