Hjertelig velkommen til min blogg!! En blogg som tar utgangspunkt i en hendelse som skjedde høsten 08, og som radikalt forandret min og familiens livs situasjon. Den vil også inneholde erfaringer og tips om hvordan det er å være ryggmargsskadet og leve sammen med en som er ryggmargskadet. I tillegg vil bloggen inneholde hverdagslige ting som skjer i livet mitt, som fotballlidenskapen min osv...

fredag 26. februar 2010

Hvorfor er ikke kollektivfeltet for handicappede?

Når jeg kjører inn til Bærum til Next Move, opplever jeg kø, og får mye tid til å tenke. Og hva er mer naturlig enn å tenke på kollektivfeltet som står der urørt og fritt. Hvorfor ikke åpne opp for at rullestolbrukere kan få bruke dette feltet?

Jeg mener ikke dette for at kø irriterer meg, og at jeg bør få en fordel som følge av at jeg sitter i rullestol. Fordeler er jeg i utgangspunktet prinsipielt imot, og ønsker heller å bli behandlet og forstått som om jeg var gående og uskadd. Derfor unngår jeg for eksempel å bruke handicap parkerings plasser, der jeg kan klare meg uten osv. Nå når det er snø, blir det selvfølgelig mer av unntakene. Å bli irritert på de som bruker handicap toalett, ser jeg heller ikke noen grunn til å bli. Bare de som står i kø som gående, aksepterer at jeg sniker fremst. Det er tross alt en menneskerett å gå på do både for gående og rullende. Det er bare det at en del av oss som sitter i rullestol, må på do når vi må på do...

Dette med kollektivfeltet, mener jeg mer av den grunn at vi som rullestolbrukere mer eller mindre er avskåret fra å bruke kollektivtransport, imotsetning til de som er gående. Vi har derfor ikke noe valg når vi pendler inn til jobb, f.eks. til Oslo. I tillegg skal det nevnes at alle rutiner tar lengre tid for oss som sitter i rullestol, enn for de som er gående. Man må derfor gjerne stå fryktelig tidlig opp for å rekke å komme seg på jobb. Så hvorfor ikke kunne få denne fordelen, og derved slippe å stå i kø?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar