Hjertelig velkommen til min blogg!! En blogg som tar utgangspunkt i en hendelse som skjedde høsten 08, og som radikalt forandret min og familiens livs situasjon. Den vil også inneholde erfaringer og tips om hvordan det er å være ryggmargsskadet og leve sammen med en som er ryggmargskadet. I tillegg vil bloggen inneholde hverdagslige ting som skjer i livet mitt, som fotballlidenskapen min osv...

onsdag 17. februar 2010

Resultat fra MR

Var idag på poliklinisk time, etter at jeg i forrige uke var og tok MR av ryggen min. Idag trengte jeg ikke å lete lenge etter parkeingsplass, da plassen jeg brukte sist var ledig idag også. Hadde derfor plutselig veldig god tid før timen.

Legen forklarte at det så ut til at vannblæren hadde trukket seg enda mer tilbake siden forrige kontroll. Han så det derfor som unødvendig å kalle inn ti lnye MR undesøkelser, om jeg ikke selv merket en forverring/endring av tilstanden min.

Etter å ha pratet rundt denne vannblæren, tok legen seg tid til å snakke litt om bruddet mitt i ryggen. Utifra MR bildene og epikrisen, kunne han si at bruddet i ryggen ikke var det værste han hadde sett. Utifra epikrisen, beskrev han skaden som en knusnings skade. Det vil si at selve ryggvirvelen og derved og sentralnerven, ikke var revet direkte av. Om det var kontakt, kunne han ikke si, da nerven og benet rundt var "knust".

Han kunne selvfølgelig ikke love noen ting, men ba meg om å holde motet oppe, være tålmodig, og ikke gi meg. Han oppfordret meg til å fortsette å trene masse og hardt, og stimulere områdene under skade stedet. Nok en bekreftelse på at jeg trener riktig.

I tillegg skulle han sørge for at jeg fikk tilsendt en cd rom med bilder fra CT og MR, som ble tatt den dagen jeg skadet meg.

3 kommentarer:

  1. Så bra Ole!! Jeg heier virkelig på deg, og håper du klarer å nå målet! Selv var jeg 8 år og midlertidig rullestolbruker, og har friskt i minne hvor tungt det var å lære å gå igjen. Så jeg har stor respekt for treningen og motet ditt!!

    SvarSlett
  2. Det må følges godt å få en slik beskjed. Ikke gi opp! Stå på, Ole :)

    SvarSlett
  3. Hei. Dette var en utrolig fin blogg. Jeg ble selv rammet av en ulykke mars 09. Og mitt liv ble også forandret siden begge føttene mine ble skadet. Jeg er 22 år og snowboard var min største lidenskap, noe som er blitt umulig for meg nå. Det er virkelig fint å se du har en slik pågangsmot og alt du skriver om er svert lærerikt og motiverene. Jeg skal også få støtte til bil med håndgass og slikt av nav nå, de jobber med søknaden min å slikt nå. Så det var fint å lese om hvordan du synes alt dette var.

    Jeg blogger også foresten om min stuasjon, men også om mye annet i min hverdag da. Min blogg er www.glapiastine.blogg.no Ta en titt om du vil:)

    Ønsker deg masse lykke til framover!
    Fortsett å stå på !
    Du hjelper mange med bloggen din vil jeg tro, jeg fikk allefall et annet syn på bil med håndgass. Det har vært litt skummelt for meg.

    Mvh Stine Nathalie Berdahl

    SvarSlett