Hjertelig velkommen til min blogg!! En blogg som tar utgangspunkt i en hendelse som skjedde høsten 08, og som radikalt forandret min og familiens livs situasjon. Den vil også inneholde erfaringer og tips om hvordan det er å være ryggmargsskadet og leve sammen med en som er ryggmargskadet. I tillegg vil bloggen inneholde hverdagslige ting som skjer i livet mitt, som fotballlidenskapen min osv...

tirsdag 15. juni 2010

Ryggekamera på bilen

Har nettopp fått montert ryggekamera på "Sprinteren". En hendig sikkerhetsanretning, jeg ble pålagt av biltilsynet å få montert. Grunnen til dette kravet, er fordi Veitrafikkloven setter strenge krav til det å kunne rygge en bil. Loven sier at man skal ha hjelpemann til å rygge, om man er usikker på om det er hindringer i veien hvor man skal rygge.

Når man kjører en såpass lang og stor bil som Mercedes Sprinter, så sier det seg selv at man får relativt store døvinkler på bilen. Da skal man i teorien enten ut av bilen og forvisse seg om at det ikke ligger hindringer i veien, eller ha hjelpemann. Men er man gående, kan det fint komme hindringer i dødvinkelen igjen, når man settter inn i bilen etter å ha sjekket dødvinkelen. Jeg stiller meg derfor noe undrende til at ikke andre som kjører Mercedes Sprinter eller lignende biler, blir pålagt å anskaffe ryggekamera, slik jeg ble pålagt. Men for all del, jeg er utrolig glad for at jeg har fått kameraet, og ser kun fordeler med å ha fått det. Og kameraet er betalt av NAV.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar