Hjertelig velkommen til min blogg!! En blogg som tar utgangspunkt i en hendelse som skjedde høsten 08, og som radikalt forandret min og familiens livs situasjon. Den vil også inneholde erfaringer og tips om hvordan det er å være ryggmargsskadet og leve sammen med en som er ryggmargskadet. I tillegg vil bloggen inneholde hverdagslige ting som skjer i livet mitt, som fotballlidenskapen min osv...

lørdag 19. juni 2010

Begynt å trene på Akropolis

På fredag, hadde jeg prøve time på Akropolis på Åssiden. Min personlige trener, Solbjørg, jobber der som personlig trener. Og det var hun som gjerne ville at jeg skulle ta en prøvetime der, da de hadde investert i et nytt styrketreningsapparat for rullestolbrukere.

Det var derfor med stor spenning at jeg troppet opp på Akropolis på fredag. Hadde en forestilling om at apparatet lignet et de har på Catosenteret. Dette apparatet slet jeg veldig med balansen og vippepunktet på rullestolen, når jeg trente. Jeg måtte bruke mye av stabiliserings musklene mine, for å holde balansen i stolen, og derved ble det liten effekt av treningen og de muskel gruppene jeg ønsket å trene. Var derfor spent på om jeg måtte reimes fast i stolen. Måten vi løste vippe problematikken på Catosenteret, var å legge en vekt på fottrinnet. Når jeg ble reimet fast og fikk en vekt på fottrinnet, kunne jeg trene nokså effektivt i dette apparatet.

Jeg ble utrolig positivt overrasket når Solbjørg viste meg apparatet. Det viste seg nemlig at jeg kunne rygge inn i apparatet og få en glimrende støtte i ryggen fra en ryggplate, slik at balanse problem og vippeproblem ikke var noe problem i det hele tatt. For første gang kunne jeg trene alle muskelgrupper på overkroppen, og kjenne samme følelse av treningen som om jeg var uskadd. Jeg ble dyktig sliten. Og ja det skal sies, at når jeg begynte å bli sliten, ja da kommanderte Solbjørg meg til å ta noen ekstra repitisjoner. Men en fantastisk følelse å kjenne at jeg fikk trent de musklene jeg ønsket å trene!

Det som også er bra med Akropolis, er at det er gode muligheter til å legge seg ned på gulvet, og trene mange av øvelsene som jeg har fått ifra Next Move. Jeg er veldig spent på hvordan kombinasjonen av ren styrketrening og basis øvelsene fra Next Move kan slå ut i fremtiden. I tillegg skal jeg jo begynne å sykle.

Det eneste minuset jeg fant med Akropolis, er at de mangler et handikap toalett. Men det har Solbjørg lovet å ta opp. Og om det kommer på plass, blir det et perfekt sted å trene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar