Hjertelig velkommen til min blogg!! En blogg som tar utgangspunkt i en hendelse som skjedde høsten 08, og som radikalt forandret min og familiens livs situasjon. Den vil også inneholde erfaringer og tips om hvordan det er å være ryggmargsskadet og leve sammen med en som er ryggmargskadet. I tillegg vil bloggen inneholde hverdagslige ting som skjer i livet mitt, som fotballlidenskapen min osv...

mandag 22. mars 2010

Erna på Next Move

Mandag 15. mars, var Erna Solberg på besøk på Next Move. Selv om jeg hverken sitter i styret eller har eieandeler i Next Move, fikk jeg være med på møtet.

Møtet var veldig intresant, men mye av innholdet vedr Next Move holder jeg for meg selv, ettersom jeg ikke har noen annen tilknytning til Next Move, annet enn at jeg er bruker.

Men på det generelle nivået som ble diskutert, er det ingen hemmelighet at temaet refusjon og drifttilskuddssordning ble diskutert. Erna mente at det måtte gjøres noe med denne ordningen ganske så raskt, da hele systemet var i ferd med å bryte sammen. Men hun kom ikke med noen lovnad vedr. en rask endring på dette temaet, men ville veldig gjerne holde kontakten videre med Next Move.

Blir ihvertfall spennende å følge fortsettelsen, og håpe på at det blir en endring. For som de sier på Nest Move, så er det nær åtti prosent som vil tilbake til ny runde etter den første. Men dessverre er det ikke alle som kan ta seg råd til dette. Det er ikke et sosialdemokrati verdig, at det kun er de rikeste skadde som får ta del i dette tilbudet.

Det er nemlig et enormt innsparingspotensiale for stat og kommune, for en ryggmargskadd som trener godt. En ryggmargsskadd koster samfunnet annslagsvis ekstra mellom 35 til 80 millioner kroner igjennom et livsløp. Ved at man dekker trening som f.eks. Next Move, vil man raskt komme i en slik form at man blir vesentlig mer selvstendig. Ikke unormalt at en ryggmargsskadd må ha assistent, ja opptil flere. En assistent koster raskt en halv million kroner i året. I løpet av kort tid, sparer samfunnet raskt inn en innvestering i trening, ved at den ryggmargskadde blir fysisk sterkere og mer selvstendig. Man kan kanskje endatil redusere eller slippe å ha assistent.

Til de som skulle ønske, men ikke har råd, så vil jeg råde dere til å være kreative og søke utradisjonelle midler. Mulig det finnes noen legat, eller kanskje det finnes en lokal Rotary eller Lions klubb som kan være med og finansiere et opphold på Next Move. Det er kun fantasien som er begrensningen her.

Legat kan du søke etter på denne linken: www.legatsiden.no

1 kommentar:

  1. Ja det finnes legat som støtter trening som ikke dekkes av det offentlige! Men det er litt knøvlete å "finne frem" der. Men gå på legat.no, søk under sosiale (noe), da kommer det opp en del i slik kategori. Så må det leses gjennom vært legat for og se hvilket som gjelder akkurat deg. Noen har for innbyggere tilhørende follo f.eks..
    Ved legeerklæring er det "lett" å få økonomisk støtte fra legat:)

    Ikke heng dere opp i fremgangsmåte for søknad, det holder med legeerklæring, hvorfor du ønsker dette og send det omså på mail. Samtlige legater har egen mail direkte til advokaten som håndterer legatet

    Lykke til!:)

    SvarSlett