Hjertelig velkommen til min blogg!! En blogg som tar utgangspunkt i en hendelse som skjedde høsten 08, og som radikalt forandret min og familiens livs situasjon. Den vil også inneholde erfaringer og tips om hvordan det er å være ryggmargsskadet og leve sammen med en som er ryggmargskadet. I tillegg vil bloggen inneholde hverdagslige ting som skjer i livet mitt, som fotballlidenskapen min osv...

torsdag 1. april 2010

Sårproblematikk

Et problem med det å være ryggmargsskadd, er at det tar utrolig lang tid for sår under skadestedet, å lege seg. Har selv fått et sår ved halebenet (dalstrøka innafor som Henning på Sunnaas kaller det), som ikke vil gro skikkelig. Såret er ikke stort, men er i et område hvor det er tynn hud og lite blodgjennomstrømmning fra før.

Såret har nå vært der siden lenge før jul. Heldigvis er det ikke væskende, og har heller ikke utvidet seg. Men det vil ikke gro skikkelig.

Det er dessverre noe vi som ryggmargsskadde må leve med. Spesielt er det et faremoment rundt baken og sitteknutene. Derfor er det veldig viktig med en god sittepute, som er trykkavlastende i rullestolen. For min del er jeg heldig som har en del muskulatur i sete regionen. Men det er de som sliter veldig med dette, og som dessverre må tilbringe lange tider på ligge tralle på magen.

Nå går jeg på antibiotika for å se om jeg klarer å få fortgang i sårtilhelningen. I tillegg hjelper min fru med sårstell. Får håpe det er det som skal til for å få slutt på dette.

Hovedpoenget blir ihvertfall å ikke få sår under skadestedet, for det tar tid å få leget det igjen.

1 kommentar:

  1. Trasig det der..:( heldigvis sluppet til nå sjøl.
    Egg styrker og herder huden! Tar sikkert ikke problemet..men hjelpe på?

    God påske:)

    SvarSlett