Hjertelig velkommen til min blogg!! En blogg som tar utgangspunkt i en hendelse som skjedde høsten 08, og som radikalt forandret min og familiens livs situasjon. Den vil også inneholde erfaringer og tips om hvordan det er å være ryggmargsskadet og leve sammen med en som er ryggmargskadet. I tillegg vil bloggen inneholde hverdagslige ting som skjer i livet mitt, som fotballlidenskapen min osv...

torsdag 7. juli 2011

Trening/Fysioterapi

For de av dere som tror at jeg har gitt opp å trene, kan jeg berolige med at dere tar helt feil. Har vel egentlig ikke trent bedre enn det jeg gjør nå om dagen, og resultatete er at jeg ikke har hatt bedre fremgang og vært i bedre form etter skaden, enn det jeg er nå.

Hovedgrunnen og æren for dette, skal min fysio-/manuell- terapeut, Barbro, ha. For de av dere som har fulgt bloggen min/lest bloggen min, husker kanskje at jeg var på Catosenteret etter primæroppholdet på Sunnaas. På Catosenteret ble jeg tildelt Barbro som fysioterapeut, og hun hadde lært seg noen av prinsippene som Project Walk trener utifra. Allerede på Catosenteret begynte jeg å se fremgang av treningen av Project Walk prinsippene.

Nå er det gått to år siden Catosenteret, og Barbro har videreutdannet seg til Manuell terapeut og tatt kurs i USA hos Project Walk. Jeg var så heldig at Barbro ønsket å ha meg som pasient, og tilbydde meg å komme til henne tre ganger i uken og trene i to timer hver gang.

Resultatene har ikke latt vente på seg! Jeg har ikke hatt bedre stabilitet og funksjon i mage og rygg, som jeg har nå siden skaden. I tillegg merker vi økt aktivitet i strekk muskulatur i bena, men også andre steder. Vi kan ikke si at denne økte aktiviteten har noen viljestyrt funskjon per nå, men det får være målet.

Utover denne treningen, har jeg også begynt å sykle en del. Jeg prøver å få meg en til to sykkelturer i uken. Og her kommer også resultatene raskt. Turene blir lengre, og snitt hastigheten øker. Jeg er utrolig heldig som har flere som er med meg som ledsagere. Men Anita og Per må nevnes spesielt. Av Per kjøpte jeg en brukt "proff" håndsykkel, og den er virkelig inspirerende og motiverende å sykle på. Per var dessuten en av landets beste på håndsykkel, og det er fantastisk inspirerende å sykle og lære av en slik mester. Han er dessuten flink til å lære fra seg.

Detsiste halvåret har nok en gang vist at som ryggmargsskadet, nytter det å trene! Det gir økt livskvalitet og funksjon i dagliglivet, noe som kommer meg og familien til gode.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar