Hjertelig velkommen til min blogg!! En blogg som tar utgangspunkt i en hendelse som skjedde høsten 08, og som radikalt forandret min og familiens livs situasjon. Den vil også inneholde erfaringer og tips om hvordan det er å være ryggmargsskadet og leve sammen med en som er ryggmargskadet. I tillegg vil bloggen inneholde hverdagslige ting som skjer i livet mitt, som fotballlidenskapen min osv...

lørdag 29. mai 2010

Hyggelig opphold på Sunnaas

Fredag kom jeg hjem fra et fire dagers kontrollopphold på Sunnaas. Oppholdet var først og fremst for å kontrollere om jeg helsemessig fungerer slik det er ønsket, og om jeg evt har trent feil og bør justere treningen. Med andre ord, inn på "kontroll og service". Og resultatet ble at det ikke ble utferdiget noen avskiltningsbegjæring denne gangen heller.

Tirsdagen ble for det meste brukt til å skrive meg inn og innhente opplysninger om meg. Blant annet ble jeg veid for første gang siden primæroppholdet mitt i 2008/2009. Og vekten nå er 97 kg. I tillegg hadde vi et åpeningsmøte hvor alle de som var på kontrollopphold, møtte. Temaet var så enkelt som "løst og fast". En genial måte og bli kjent med de som vi skulle dele uken sammen med. En ting som alltid blir tema i ryggmargsskade miljøet, er ting som berører intime ting som tarm, blære og seksualitet. Derfor er det viktig og genialt å ha et "løst og fast" møte allerede første dag, hvor man blir kjent og trygge på hverandre.

Onsdag startet med at de sjekket blære kapasiteten min, og at den tåler det trykket den skal. Heldigvis fikk jeg gode resultater her. Videre hadde jeg en samtale med Ergoterapeut og Sosionom.

Torsdag gikk med til å sjekke min kondisjon og min fysiske tilstand. Når det gjaldt min maksimale evne til å blåse ut, var denne forbedret det siste året. Den var nå 70% av det som er å anse som normalt for en funksjonsfrisk person. Det vil si at jeg har hatt en bedring på over 20%. Kondisjonsnivået mitt, var derimot ca 45% av hva som er normalt for en funksjonsfrisk person. Det vil si at jeg fortalte om at jeg nå hadde klart blåse opp ballong igjen. Noe de antok som en klart fobedring. Jeg fikk derimot en anbefaling om å skaffe meg utstyr til å begynne kondisjonstrening. Det vil si piggeutstyr, håndsykkel og pulsklokke. Problemet er at dette er meget kostbart utstyr, men som er nødvendig for å unngå komplikasjoner som kan oppstå ved dårlig kondisjon. Er jeg heldig så kan det hende jeg kan få dekket dette på forsikringen.

Videre testet fysioterapeuten min den fysiske funskjonsevne som styrke på overkroppen, funskjonsevne i beina og leddutslag. Styrke på overkroppen testet jeg til gode reultater, i tillegg til at ryggen virket bra. Magemusklene var noe dårligere enn ryggen, mens beinfunksjonen min ikke var spesielt god. Det vil si at jeg ikke klarte å vise at jeg hadde hatt fremgang i beina siden ifjor. Dette skyldes nok først og fremst at jeg ikke har fått trent slik jeg har ønsket siden påske, grunnet at jeg har hatt problemer med skulderen. Men fysioterapeuten min, Pia, betviilte ikke at jeg hadde fremgang og bedring, ettersom hun hadde lest epikrisene fra Catosenteret.

Legen sjekket også såret mitt, og konkluderte med at det hadde forbedret seg vedlig de siste ukene. Hun trodde det ville gro nokså raskt. Heldigvis.

Torsdags kvelden ble en kjempeflott kveld, med grilling på terassen og utekonsert. En utrolig intim og flott konsert opplevelse. Artistene som spilte var blant annet Magnus Grønneberg og Marion Ravn. Sunnaas har en fantastisk evne til å tiltrekke seg dyktige artister. Og konserten var absolutt et kjempe arrangement denne gangen også. Og artistene gav mye av seg selv.

Fredagen gikk med til oppsummering og planlegging videre. Min advokat Terje Scavenius, var også med på dette møtet. Møtet var hyggelig, rådgivende og oppklarende. Hovedkonklusjonen var at jeg skulle fortsette livet og opplegget slik jeg lever det idag, men også at jeg er litt for feit, og bør ta affære vedr. dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar